cz en
Úprkova 2, 695 01 Hodonín | tel. +420 518 351 051 | úterý - pátek: 9.00 - 17.00 hod, sobota - neděle: 13.00 - 17.00 hod, pondělí: zavřeno

Mad Rollers

Josef Mladějovský

21. 3. – 18. 5. 2025

 

Komentovaná prohlídka výstavy s kurátorem proběhne ve středu 23. 4. od 17.00 hodin.

 

Road roller / Josef Mladějovský

 

Výstava představuje díla autora z období od roku 2020, kdy se začal věnovat scagliole – u nás nepříliš běžná technika, jejíž název se nejčastěji překládá jako štukový mramor. Jde vlastně o sádrovou imitaci kamenné intarzie (rozšířená z italského Toskánska někdy od 16., 17. století), která se vyvinula jako náhrada za starořímskou techniku opus sectile, zmiňovanou již Vitruviem v jeho knihách o architektuře.

 

Samotný název Mad Rollers možná překvapivě tematicky souvisí s biblickou postavou Jana Křtitele. Road roller, tedy silniční válec, je metaforou na Janovo působení jako bezprostředního předchůdce Ježíše Krista, který sám sebe označil za hlas volající na poušti: „Na poušti připravte Hospodinovi cestu, v pustině urovnejte stezky našemu Bohu! Každé údolí ať se zvýší a každá hora a pahorek ať se sníží! Co je křivé, ať se napřímí, co je drsné, ať se narovná!“ Nemyslí se tím ovšem příprava nějakých svérázných inženýrských projektů v údolí Jordánu nebo na Gazánském pobřeží, ale je tím míněna vnitřní proměna lidského srdce, lidského charakteru, což je daleko odvážnější a smysluplnější projekt. I v dalších dílech autor nezapře biblickou tematiku. Někdy explicitně – Křtitelnice, Gabata, Babylonská věž, Cherub, někdy více skrytě – domy na kolečkách připomínají odchod pobělohorských exulantů, Strom s ptáky Františkovo kázání zvířatům, Rozsévač Ježíšovo podobenství.

 

Mladějovského výtvarné kódování má však vícero rovin, vícero zdrojů, často i zdánlivě protikladných. Na jeho obrazech vidíme, jak zapracovává do svých děl střípky z románského, gotického či barokního tvarosloví, stejně tak jako z moderních směrů 20. století. V rozsáhlém cyklu Gabata – což je hebrejské označení pro místo v Jeruzalémě, kde byl Ježíš souzen Pilátem (doslovně „kamenná dlažba“) – si pohrává s variacemi struktur kamenů. Zároveň jsou kamenné imitace v několika případech obohaceny o kresby, většinou geometrické obrazce, ve kterých je stejně tak jako v dlažbě samotné zkoumáno téma zrcadlení. Zrcadlení je opět náboženskou myšlenkou: „jako v nebi, tak i na zemi“ nebo jinde „skutky, kteréž já činím, i on činiti bude“. Kristus zrcadlí Boha Otce a křesťan zrcadlí Krista. Skutky člověka zrcadlí jeho vnitřní život, děti zrcadlí rodiče atd.

 

Tvorba Josefa Mladějovského je v posledních letech spojena především s technikou umělého mramoru – scagliola. Autor však přitáhl pozornost veřejnosti na svou výtvarnou tvorbu již diplomovou prací (2010) a následnými výstavami reagujícími na tvorbu první generace abstraktních malířů z počátku 20. století.

 

Kurátor: Jan Buchta